Sexistisk tomte i Narnia

Jag läsre ju Narnia just nu. Jag vet att jag typ har sagt dethär till alla men i boken är jultomten sexistisk!? Det retar ihjäl mig. När han delar ut pressenterna till Lucy, Peter och Susan säger han:

- Susan, Evas dotter, sade jultomten, den här är till dig. Och han räckte henne en båge och ett koger med pilar och ett litet elfenbens horn. Du får bara andvända den i yttersta nöd, sade han, för jag vill inte att du ska delta i striden.


Lixom vafan e det?! några rader senare säger han:


- Lucy, Evas dotter, och Lucy steg fram. Han gav henne en liten flaska som såg ut att vara av glas (men efteråt sa folk att den var gjord av diamant) och en liten dolk. I den här flaskan, sade han, finns ett läkemedel franställt av saften från eldblommorna som växer på solens berg. Om du eller dina vänner blir sårade, behöver ni bara dricka ett par droppar för era sår ska helas. Dolken ska du andvända om du måste försvara dig. För inte heller du får delta i striden.

- Varför då? sade Lucy. Jag tror ... fast jag vet förstås inte säkert ... men jag tror att jag skulle vara tillräcklit modig.

- Det hör inte hit, sade jultomten. Det höves inte kvinnor att strida.


OOOH! han erkänner! Det borde de få bestämma själva ju! Det är deras val. Senare säger Aslan en sak som jag verkligen inte förväntade mig av honnom:

- Detta, o, människa, sade Aslan, är Paravel, slottet med de fyra tronerna där du en dag ska sitta som konung. Jag visar dig detta, därför att du är den förstfödde och är förutbestämd att bli kärskare över de andra.

Aha. Och så blev det. Jag trodde att Aslan skulle ha lite mer vett och fatta att man inte kunnde bli en bättre härskare bara för att man är förstfödd! Det är ju ingen som hellst skillnad ju! Om någon fattar hur han tänker var snäll och förklara för mig.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0