Klassiker

Vi har en läxa där vi ska leta ut en klassisk saga, för vi ska ha sagostund som på dagis fast i skolan, och då ska man läsa dem högt. Det finns ju så många att välja mellan! Jag funderar på att ta: Tummelisa, Tummeliten, Rapunzel, Märterkatten i stövlarna, Råttfångaren i Hamlen, Älvorna och skomakaren, Pinoccio, Den ståndaktige tennsoldaten eller Rödluvan och vargen (Inte den där rödluvan skär upp vargens mage så mormor kan klättra ut, den är ju barbarisk! jag gillar bättre den där när mormor klättrar ut ur skåpet) Men jag har bestämmt mig för att ta "den lilla sjöjungfrun" för sagan är så olik alla andra, jag älskade den när jag var liten, det var ju så sorglit att hon valde att ta sitt liv istället för att mörda prinsen. (redan då älskade jag böcker mer än filmerna, som askungen, jag tyckte hon var mycket finare på bilden i boken än i filmen och att det var jätte bra att hon förlät sina styvsystrar.) "Rapunsel" var en favorit och det var "råttfångaren i hamlen" också, och "Älvorna och skkomakarn" och "Den lilla sjöjungfrun". Vi har altså en bok med alla dessa sagor och mer som jag älskade att läsa i när jag var liten. Så när jag tog fram den igår fick jag en rad av flashbacks. Skönheten och odjuret tyckte jag om i bokform men jag hatade fimen. Jag typ mobbade ut henne totalt, sa att hon inte skulle få räknas som prinsessa eftersom hon inte hade någon krona.

Måste gå nu skola, ni vet, Bye!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0