Just nu + lite bokcitat

Ska snart gå och lägga mig med en bok i min säng. Dagen har varigt lugn och jag pratade med min bästis lite kort i telefon nu på kvällen, vi ska gå på provapå klättring nu på tisdag. Försökte ladda upp bilder från min kamera men det gick såklart åt helvete… Boken jag läser heter ”där vinden får vila” och handlar om en tjej och en kille år 1420. Ett litet citat från första boken i den serien: ”Bäst att sätta upp en munter grimas, trots eländet. För att lätta upp sin egen stämmning, tänkte hon tillbaka på gårdagen, och hennes ansikte ljusnade. Den förunderliga upplevelsen med fågeln i skogen, och kännslan av att inte vara ovälkommen… Hon hörde liksom hemma där”. Meningen sa inte så mycket men… Okej, nu när vi ändå är inne på bokcitat-spåret måste jag bara få skriva ett till som jag tycker är så vackert. Alltså, citerar: ””Så har då guden själv berett en grav åt förrädaren. Begrav honnom i den kluvna eken.” De bugade och gick sin väg, genom åskmullret och det plötsliga slagregnets smatter, och Morgaine insåg plötsligt och i stor oro att hon hade glömt Nimue. Men samtidigt sade en röst inom henne: Nu är det för sent. De fann henne vid middagstiden, just när solen trädde fram igen efter ovädret. Hon flöt drunknad på vattnet bland Sjöns vassruggar och det långa håret bredde ut sig som en gloria av vattenväxter och Morgaine blev som lamslagen av smärta, men kunde innerst inne ändå inte sörja över att Kevin inte behövt färdas ensam till skugglandet bortom döden.” Det var ur en av mina favoritböcker ”Avalons dimmor” (den kommer på andraplats, på delad förstaplats ligger Twilight-serien och HarryPotter-serien)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0